Stichting Hippomobiel Erfgoed geeft alvast een sneak preview van de restauratie van de Gouden Koets. Dit voorjaar is dit project na vijf jaar afgerond en gaat het rijtuig naar het Amsterdam Museum, waar op vrijdag 18 juni de tentoonstelling De Gouden Koets begint. Dan is de Gouden Koets voor het eerst weer voor publiek te zien en keert de koets tijdelijk terug naar de stad die hem in 1898 aan koningin Wilhelmina schonk, Amsterdam.
Het idee voor de Gouden Koets ontstond in een stad in verandering. Het Amsterdam van het eind van de negentiende eeuw groeide na een lange periode van stilstand in razend tempo uit tot een moderne en zelfbewuste hoofdstad. Waar tot voor kort stadsmuren hadden gestaan verrezen treinstations, fabrieken, luxe hotels en nieuwe wijken. In dertig jaar tijd verdubbelde het aantal inwoners, mede door de komst van grote aantallen plattelandsbewoners. Wat deelden de Amsterdammers nog met elkaar? Vrouwen en arbeiders streefden naar een volwaardige positie, jongeren zochten hun eigen weg en ook in de kerken was het onrustig. De behoefte aan een verbindend symbool groeide: Oranje. Koning Willem III (1817-1890) bracht echter weinig mensen in vervoering. Zijn jonge dochter, koningin Wilhelmina (1880-1962), sprak meer tot verbeelding. Tijdens de acht jaar durende aanloop naar haar meerderjarigheid en inhuldiging groeide de wens haar met de hele stad een cadeau te geven.
Die wens leefde zeker bij Leendert Mens. De familie Mens woonde in de Jordaan en was de drijvende kracht achter de Oranjevereniging Willemstraat, waar volgens de overlevering het idee voor de Gouden Koets ontstond. De tentoonstelling toont de geschenken die hij van het hof ontving als dank voor zijn loyaliteit, waaronder een sigarenhouder die door koningin-regentes Emma zelf zou zijn gemaakt. Het verhaal van de familie Mens en de getoonde Oranjeverzamelingen illustreren dat de liefde voor Oranje in volksbuurten als de Jordaan traditioneel groot was. Ook de grachtengordel-bewoners steunden het idee van de Gouden Koets als geschenk. Maar niet iedereen was enthousiast over het koningshuis. Amsterdam werd in deze periode een centrum van socialisten en anarchisten − uitgesproken tegenstanders van de monarchie, zoals blijkt uit de spotprent Heintje en Emma in De Roode Duivel van oktober 1894, waarin het staatshoofd werd bespot. Er volgden confrontaties tussen ‘rood’ en ‘oranje’ en de zorgen over de polarisatie namen toe. De Gouden Koets moest de saamhorigheid bevorderen. Met een huis-aan-huis campagne werden alle Amsterdammers uitgenodigd een bijdrage te leveren, wat ook veel kritiek op de ‘gouden kwartjeswagen’ opleverde.
Nederland en de koloniën
De initiatiefnemers van de Gouden Koets vonden dat de koloniën daarop niet mochten ontbreken. Koningin Wilhelmina werd immers staatshoofd van vijf miljoen Nederlanders, een half miljoen onderdanen in Suriname en op de voormalige Nederlandse Antillen, en van de meer dan veertig miljoen inwoners van Nederlands-Indië.
Dat elke vierkante centimeter van de Gouden Koets een symbolische betekenis heeft is niet overdreven. Zo wordt onder andere duidelijk dat op de koets een protestantse bijbel, katholiek kruis en joodse thora zijn afgebeeld. De vrouwenfiguren op het dak staan voor de bronnen van de welvaart: landbouw, handel, scheepvaart en nijverheid. De koets met al zijn symbolen laat zich lezen als een verhaal over de relatie tussen Nederland en de Oranjes.
De Gouden Koets moest tonen wat Nederland in huis had, gemaakt door de beste vaklieden en met materiaal uit heel het koninkrijk. Zo schittert het dunne laagje bladgoud op teakhout uit Java. Het schilderwerk verdient extra aandacht. De originele schetsen van Nicolaas van der Waay maken duidelijk wat er nu precies op de vier beschilderde panelen te zien is, waaronder het veelbesproken ‘Hulde der Koloniën’. Die allegorische schildering toont hoe ‘de West’ (Suriname en de voormalige Antillen) en ‘de Oost’ (Indonesië) geschenken brengen en eer betonen aan de Nederlandse Maagd.
Twaalf mannen werkten in de fabriek Spyker bijna twee jaar lang aan de koets. De dames van Tesselschade, Arbeid Adelt en de meisjes uit het burgerweeshuis waren verantwoordelijk voor het borduurwerk van het gehele interieur van de koets. Ruim 15 miljoen steekjes. Hoewel de koets voor de eerste vrouw op de troon bestemd was, waren zij de enige vrouwen die een ambachtelijke bijdrage leverden.
In gebruik
In 1898 kreeg koningin Wilhelmina de Gouden Koets aangeboden ter gelegenheid van haar inhuldiging. Echter pas in februari 1901 aanvaardde koningin Wilhelmina het geschenk van de stad Amsterdam en ging de Gouden Koets naar Den Haag, per trein. De originele oorkonde van overdracht is in de tentoonstelling te zien. In diezelfde week reed zij voor het eerst in de koets, tijdens haar huwelijk met hertog Hendrik van Mecklenburg. De Gouden Koets bleef sindsdien in gebruik voor feestelijke gelegenheden als een doop of huwelijk. Sinds 1903 wordt de koets bovendien gebruikt op Prinsjesdag, de opening van het parlementaire jaar. De Gouden Koets is misschien wel het meest zichtbare symbool van de monarchie en daardoor ook een belangrijk mikpunt van tegenstanders daarvan. In 1966 verstoorden Provo’s de huwelijksstoet van Beatrix en Claus met rookbommen en in 1980 reed het rijtuig helemaal niet uit vrees voor krakers en oproer. De koets werd in 2002 met een zakje witte verf bekogeld en toont nog de sporen van de waxinelichthouder die hem in 2010 trof. Recent protest richt niet zozeer tegen de monarchie maar, vanwege het paneel ‘Hulde der Koloniën’, tegen de koets zelf en de doorwerking van het kolonialisme en racisme in onze samenleving.
Ook was de Gouden Koets in 1949 het hoogtepunt van een varende tentoonstelling om de wederopbouw te ondersteunen. Vele Nederlanders fietsten tientallen kilometers om hem te kunnen bewonderen. De koets gold toen als hét symbool van de herwonnen democratie. Kort na de aanslagen van 11 september 2001 in de Verenigde Staten reed de koets wel, maar stopte tijdens de rit voor enkele ogenblikken bij de Ambassade van de Verenigde Staten om een groet te brengen aan de ambassadeur. Ook droegen de begeleiders van de koets een soberder kostuum dan gebruikelijk. De geschiedenis van de Gouden Koets is een reis langs momenten die door de hele samenleving zijn meebeleefd.
In de tentoonstelling met de Gouden Koets in het Amsterdam Museum maakt de bezoeker kennis met al die facetten. Na al die verhalen over en perspectieven op de Gouden Koets heeft de bezoeker er de gelegenheid de koets in alle rust buiten te bekijken. Het rijtuig staat opgesteld in een speciale glazen behuizing waar bezoekers omheen kunnen lopen en zo de koets van alle kanten kunnen bezichtigen. Middels de audiotour wordt door diverse personen toegelicht wat er precies op de koets te zien is en hoe dat kan worden geïnterpreteerd.
Onderzoek en reflectie
De tentoonstelling eindigt met een zaal waarin bezoekers worden uitgenodigd hun kijk op de Gouden Koets te delen. Wat is de betekenis van de koets? En wat moet er volgens de bezoekers in de toekomst met de koets gebeuren? Via video en audio, kunst en augmented reality zijn hierover uiteenlopende visies te zien.
Het Amsterdam Museum zoekt ook buiten de museummuren naar meningen over de Gouden Koets. Om zoveel mogelijk stemmen een plek te geven in het veelzijdige tentoonstellingsprogramma over de vele facetten van de Gouden Koets trekt het Amsterdam Museum, zodra de maatregelen het toelaten, met een mobiele onderzoekinstallatie door heel Nederland. In de onderzoekinstallatie worden mensen geïnformeerd en kunnen zij hun persoonlijke associaties, herinneringen, emoties en gedachten over het koninklijke rijtuig achterlaten. De resultaten worden gepresenteerd in de onderzoekzaal in de tentoonstelling, op www.goudenkoets.nl en gebundeld in een rapport.
Artistieke reflecties
De tentoonstelling De Gouden Koets is in de eerste plaats een historische tentoonstelling. Door het parcours is ook een aantal hedendaagse kunstwerken verweven. Daarnaast is de Amsterdam Galerij voor deze gelegenheid geheel heringericht met veelal nieuw werk over de Gouden Koets. Het Amsterdam Museum heeft dertien kunstenaars opdracht gegeven werk te maken dat aansluit bij de thematiek van de Gouden Koets. Onder andere Erwin Olaf, Brian Elstak, Berend Strik, Sharelly Emanuelson, Ahmet Ögüt en nieuwe, aanstormende talenten als Airich en Serana Angelista leveren vanuit hun eigen ervaring, kennis en ambacht een artistiek commentaar op de materialiteit en de iconografie van de koets.
Audiotour en evenementen
In een gratis audiotour bij de tentoonstelling lichten historici, antropologen, restauratoren, actievoerders, Oranjeaanhangers en anderen verschillende aspecten van de Gouden Koets toe. Tijdens de looptijd van de tentoonstelling worden in het Amsterdam Museum en op locatie verschillende evenementen aangeboden. Het museum organiseert tevens een wetenschappelijk symposium, diverse workshops en groepsrondleidingen. Bezoekers vinden de laatste informatie over het aanbod op de website van het Amsterdam Museum.
Voor basisschoolleerlingen uit groep 6, 7 en 8, MBO-leerlingen en onderbouwklassen van het voortgezet onderwijs wordt een speciaal onderwijsprogramma aangeboden waarin het bespreekbaar maken van een aantal thema’s rondom de Gouden Koets centraal staat. Urban Myth, Theater De Krakeling en STIP theaterproducties maken een familievoorstelling (8+) getiteld: ‘De Gouden Koets – het cadeau dat niemand wilde’ met Birgit Schuurman en Tarikh Janssen over de jonge kroonprinses Wilhelmina en de jonge Kwadjo uit Suriname die de vanzelfsprekendheid van macht bespreken. De voorstelling is te zien in theaters in het land van september 2021 tot en met februari 2022.
Boek
Bij de tentoonstelling verschijnt een publicatie. Het kleurrijke, 164-pagina tellende boek bevat verdiepende essays over onder andere de ontstaansgeschiedenis en rituele dimensies van de Gouden Koets, de recente restauratie en de linken het koloniale verleden. Het boek wordt uitgegeven door WBOOKS en is vanaf juni 2021 verkrijgbaar in de museumwinkel, boekhandel en online voor €24,95.
Lange looptijd
De tentoonstelling De Gouden Koets opent op vrijdag 18 juni 2021 voor publiek en loopt tot en met zondag 27 februari 2022. Door de beperkende maatregelen als gevolg van het coronavirus wordt gewerkt met een maximum aantal bezoekers per tijdslot. Om zoveel mogelijk mensen de mogelijkheid te bieden om de tentoonstelling en de Gouden Koets in alle rust en met respect voor de geldende maatregelen te bezoeken, heeft de bruikleengever ingestemd met een langere looptijd van de tentoonstelling dan eerder gecommuniceerd. De tentoonstelling zal ruim acht maanden te zien zijn.
Beelden van de restauratie die vijf jaar duurde en in het
voorjaar 2021 is voltooid. Foto’s Arthur van der Vlies.
Beelden van de bouw, uit de collectie van het Stadsarchief
Amsterdam. Klik op de foto om te vergroten.